Om dit te bereiken voeren we verschillende open gesprekken, gebaseerd op de Schijf van Vijf. We werken met het elektronisch cliënten dossier (ECD) van ONS. Hierin wordt het zorgleefplan samen met de cliënt en/of verwant opgesteld en minimaal twee keer per jaar geëvalueerd. Via Caren Zorgt kan de cliënt of verwant het plan in zien en de rapportages meelezen.
|
|||||||||||||
Joris Thuis: Keukentafel gesprekken vanuit positieve gezondheidTijdens het keukentafelgesprek of intakegesprek worden allerlei gegevens van de cliënt besproken. De cliënt, (wijk)verpleegkundige en eventueel mantelzorger(s) zijn hierbij aanwezig.
Om zoveel mogelijk cliënten die mogelijk hulp nodig hebben in de thuissituatie te kunnen voorzien van gepaste zorg, hebben we mantelzorgers hard nodig. Tijdens dit gesprek worden dan ook afspraken gemaakt welke zorg mantelzorgers op zich kunnen nemen, en welke professionele zorg door Joris thuis wordt uitgevoerd. Daarnaast wordt bijvoorbeeld ook gesproken over voeding bereiden, alarmering, reanimatieverklaring en Caren Zorgt (het meelezen in het ECD). Ook wensen en wederzijdse verwachtingen zijn zeer van belang en worden benoemd tijdens dit gesprek. Palliatieve zorgDoor de toename van complexiteit van de zorgvraag en de kortere verblijfsduur van de cliënten, is het bieden van goede palliatieve zorg van groot belang. Voor het komende jaar wordt de focus nog meer gelegd op wat wel kan i.p.v. wat niet meer kan. Om de deskundigheid van medewerkers nog meer te vergroten is in 2024 de interne basisscholing palliatieve zorg gestart. In drie dagdelen komen de verschillende aspecten van palliatieve zorg aan bod. Daarnaast hebben een aantal bijeenkomsten plaatsgevonden waarin gespreksvoering in de laatste levensfase en stervensfase zijn behandeld. In 2025 worden meer medewerkers opgeleid. Joris Zorg maakt deel uit van de stuurgroep van het netwerk palliatieve zorg. In 2025 worden een aantal doelen uit het jaarplan van het netwerk vertaald naar Joris Zorg, waarbij aandacht is voor het verder ontwikkelen van de scholing. Dit gaat om onder andere het markeren van de stervensfase als ook de samenwerking met andere organisaties. Gesprekken over zingeving door geestelijk begeleiderEen belangrijk onderdeel van palliatieve zorg is zingeving. In 2024 is besloten om een geestelijk begeleider te werven. In 2025 wordt verder vormgegeven aan de uitvoer van de functie geestelijk begeleider, waarbij het ondersteunen van medewerkers om zelf bij te dragen aan zingeving een belangrijk onderdeel is. Ook vanuit de gedragsondersteuning is alledaagse zingeving en zinvolle dag een onderwerp wat positief bijdraagt aan iemands gemoedtoestand en daarmee preventief werkt bij gedragsproblematiek of juist onbegrepen gedrag Gesprekken met de cliëntvertrouwenspersoonDe vertrouwenspersoon is een onafhankelijke functionaris, waar de cliënt of diens verwanten terecht kunnen voor een vertrouwelijk gesprek over bijvoorbeeld problemen en klachten in verband met geboden zorg- of hulpverlening, of met vragen die ze liever niet bespreken met medewerkers van de organisatie. De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor, kan de cliënt doorverwijzen naar de juiste persoon of de cliënt en/of diens verwanten bijstaan in het proces van klachtenbehandeling. In de terugblik op 2024 geven de cliëntvertrouwenspersonen aan verschillende keren informeel contact te hebben met cliënten en familie van cliënten. Dit waren prettige gesprekken waarbij geen sprake was van klachten of onenigheid. In twee gevallen was sprake van een meer formeel contact vanwege onvrede. Door gesprekken met betrokkenen en leidinggevenden op locatie is in alle gevallen tot een oplossing gekomen. Daarnaast geven de cliëntvertrouwenspersonen aan dat het als prettig wordt ervaren, dat in de kennismaking met nieuwe bewoners ook de rol van de cliëntenvertrouwenspersonen wordt besproken. Verder sluiten zij meerdere keren per jaar aan bij de verwantenavonden op locatie (met verwantenraad) of familieavond. Er zijn n.a.v. gesprekken ook contacten met teamleiders en managers. Met bestuurder en cliëntenraad zijn vaste momenten van evaluatie. Voor 2025 houden zij nauw contact met de cliënten en verwantencommissies op locatie. Er is aandacht voor het onderling bespreken van casuïstiek en de wisselwerking met de cliëntenraad. Thema’s die spelen zijn rol/verantwoordelijkheid van verwanten en verdeeldheid in de familie.
Een warm welkomNaast deze gesprekken wordt het kennen en gekend worden ook op andere manieren ondersteund. Zo is er eind 2024 en Q1 2025 voor de locatie Oirschot gewerkt aan het ‘warme welkom’ (en voor de andere locaties zijn de behoeften opgehaald). Hoe ondersteunen we dit?We ondersteunen het kennen van wensen en behoeften op verschillende manieren. Zo zijn er bijvoorbeeld op locatieniveau verwantencommissies actief, organisatie breed de cliëntenraad en hebben we een klachtenregeling. Kleinschalig levenOp alle locaties wordt gewerkt vanuit kleinschaligheid waardoor bewoners en verwanten de medewerkers en vrijwilligers kennen en andersom. De locaties hebben huiskamers waar cliënten de keuze hebben om hier de hele dag of delen van de dag aanwezig te zijn. VerwantencommissieDe verschillende locaties werken met verwantencommissies. In de verwantencommissie zitten mensen die zeer betrokken zijn bij de cliënten die op de locatie wonen. Zij kennen daarmee als geen ander de wensen en behoeften, en zien van heel dichtbij hoe het op een locatie gaat. De verwantencommissie deelt de belangen van alle cliënten rechtstreeks. Ze denkt in hun belang mee, wil dat alle cliënten zich thuis en prettig voelen in hun eigen 'Joris Zorg thuis'. De verwantencommissies richten zich op locatie specifieke onderwerpen. Denk aan huisregels, maaltijden, gezondheid, hygiëne, geestelijke verzorging, maatschappelijke bijstand, recreatiemogelijkheden en ontspanningsactiviteiten. De cliëntenraad (CR)en de verwantencommissies werken nauw samen. Iedere commissie vaardigt een lid af naar de CR. De verwantencommissies informeren (een lid van) de CR over lokale issues. De CR is gesprekspartner voor de bestuurder en informeert en raadpleegt op zijn beurt deze verwantencommissies over het beleid en de ontwikkelingen binnen Joris Zorg. KlachtenregelingWat is een klacht?Joris Zorg biedt zorg en hulp aan mensen die dat nodig hebben. Deze zorg wordt geboden door medewerkers en vrijwilligers. Iedereen zal proberen het contact zo goed en prettig mogelijk te laten verlopen. Toch kan het gebeuren dat men ergens niet tevreden over is. Dat kan over heel uiteenlopende onderwerpen gaan, bijvoorbeeld op het gebied van de verzorging of over de houding van een medewerker tegen een bewoner. Hier vindt u meer informatie. ProceduresHier kunt u de 'Procedure klachtenregeling cliënten' en Klachten in 2024In 2024 zijn zes officiële klachten gemeld. Er is zes keer schriftelijk contact opgenomen via het algemene e-mailadres of formulier. Alle afgeronde klachten zijn tot een aanpassing/oplossing gekomen door gesprekken met betrokkenen op locatie. Er staan nog twee klachten open. Er zijn in 2024 geen klachten doorverwezen naar de klachtencommissie. Een manager zorg geeft na gesprek met de indiener aan: Ze was erg tevreden over de manier waarop de klacht is behandeld. Ze vertelde mij dat ze zich serieus genomen voelt en m.n. het tweede gesprek heeft haar opluchting gebracht. In de wekelijkse Safety Huddle (management en calamiteitendienst) zijn buiten de formele klachten op bestuurlijk niveau, vijf signalen van onvrede gemeld op locatie. Deze signalen van onvrede zijn lokaal oplost middels een gesprek met o.a. de manager zorg. Incidenten en calamiteiten in 2024Waar gewerkt wordt, gaat soms ook iets mis. Belangrijk is dat we daarvan leren en dus continu verbeteren. Daarom stimuleren we het melden en bespreken van incidenten, zie MIP/MIC procedure. In 2024 zijn er 35 incidenten (risicocategorie 3 + 4) gemeld bij Joris Zorg (alle locaties). Er zijn in 2024 geen calamiteit gemeld bij IGJ (Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd). Wel is er één melding gedaan in de categorie ‘geweld in de zorgrelatie’. De conclusie van de inspectie was dat: Oordeel inspectie: De inspectie beoordeelt de onderzoeksrapportage als zorgvuldig. U beschrijft voldoende verbetermaatregelen om een dergelijke situatie in de toekomst te voorkomen. Daarnaast geeft de inspectie u complimenten dat u bij de vrijwilligster betrokken bent gebleven na de incidenten, door middel van het zoeken van maatschappelijk werk. Cliënt vertrouwenspersoon Wet zorg en dwangDe cliëntvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang (Wzd) heeft tot taak om de cliënt of diens vertegenwoordiger, op diens verzoek, advies en bijstand te verlenen in aangelegenheden die samenhangen met onvrijwillige zorg, de opname of de klachtenprocedure. De onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon in het kader van de Wet zorg en dwang kunt u bereiken via Stemgever: www.stemgever.nl U kunt de cliëntenvertrouwenspersoon ook rechtstreeks benaderen. Voor Joris Zorg is Petra Albers de clientvertrouwenspersoon vanuit Stemgever, mail: palbers@stemgever.nl of telefoonnummer: 06 4219 6695. Cliëntondersteuning Wet langdurige zorg (Wlz)Alle mensen die recht hebben op langdurige zorg (met een Wlz-indicatie) kunnen hulp krijgen van een cliëntondersteuner. Hij of zij ondersteunt cliënten en familie/verwanten van Joris Zorg met al hun vragen rondom het regelen en de uitvoering van langdurige zorg. Klik hier voor meer informatie. Tekst laatst gewijzigd: 26-3-2025 |
|||||||||||||